Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Vyjádření ke stanovisku Transparency International k veřejné zakázce na Evropský dům

Bc. Dědková Markéta

tisková mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 18. 05. 2016 12:37
  • Majetek a investice
  • Rozvoj

Sdílet článek

Vyjádření oddělení veřejných zakázek Krajského úřadu Libereckého kraje ke stanovisku Transparency International k veřejné zakázce na Evropský dům, které bylo publikováno na portálu www.nasliberec.cz dne 10. května 2016.

Krajské protikorupční pracoviště požádalo o odbornou pomoc právní kancelář Transparency Interantional, kterou seznámilo s případem a vyjádření právničky Martiny Mikoláškové z Transparency International přetiskli v plném znění do článku.

Ve vyjádření právničky se znovu projednává nabídka uchazeče Metrostav a.s., se sídlem: Koželužská 2450/4, 180 00 Praha 8; IČO: 00014915 .

Liberecký kraj již v médiích obhajoval postup v rámci zadávacího řízení veřejné zakázky „Rekonstrukce budovy „E“ na kancelářský objekt – stavební práce“ kdy ze zadávacího řízení vyloučil uchazeče z toho důvodu, že neocenil (vůbec nevyplnil) položku pod názvem „Elektrický zámek 12V DC s odjištěním pro 1 průchod, pevnost proti vylomení 356 kg“. V nabídce na str. 091 jsou u této položky skutečně prázdná pole, a to jak ve sloupci materiál, tak ve sloupci montáž. Z tohoto důvodu byla tato položka „znázorněna“ i v rozhodnutí o vyloučení uchazeče z další účasti v zadávacím řízení, aby bylo naprosto zřejmé, že pole jsou neoceněna. 

Nyní se objevila v médiích, konkrétně přímo ve vyjádření paní Mikoláškové z Transparency International, nová informace, že snad tato položka byla označena pomlčkou (resp. „-Kč) a tak není zřejmé, jestli tuto položku uchazeč nedodá nebo ji dodá za 0 Kč. Znovu tedy připomínáme, že u předmětné položky na str. 091 nebylo uvedeno vůbec nic, pole bylo zcela prázdné a položka skutečně nebyla označena pomlčkou.

Tím, že uchazeč neocenil tuto položku, nesplnil zadávací podmínky stanovené v bodě 9 zadávací dokumentace, kde je uvedeno:  „Uchazeč je povinen ocenit všechny položky soupisu prací, dodávek a služeb s výkazy výměr.“ 

I kdyby zadavatel vyzval uchazeče k objasnění či vysvětlení nabídky, zadavatel neměl možnost, jak jinak se s případným vysvětlením nabídky vypořádat, než uchazeče vyloučit z další účasti v zadávacím řízení, když fakticky položka pod názvem „Elektrický zámek 12V DC s odjištěním pro 1 průchod, pevnost proti vylomení 356 kg“ zůstala v nabídce neoceněna, čímž uchazeč nesplnil zadávací podmínky stanovené v bodě 9 zadávací dokumentace.  

Tento postup v podstatě potvrdila i právní kancelář Transparency International, která doslova uvádí: „V rámci zadávacího řízení není možné doplňovat nabídku, tedy, i v případě, že by šlo o marginální částku v kontextu hodnoty celé zakázky (na tento postup již existuje větší množství rozhodnutí od ÚOHS).“

Právnička však dále posuzuje případ, kdy měla být položka označena pomlčkou (resp. „-Kč), a tak ve svém textu uvádí následující:  „Přikláněli bychom se tedy k postupu, aby zadavatel uchazeče vyzval k vysvětlení nabídky, zda se jedná o položku, kterou uchazeč nehodlá dodat (jednalo by se o nesplnění zadávacích podmínek s následkem vyloučení), nebo se jedná o položku, která není vyčíslena, protože je nahrazena jiným technologicky obdobným řešením, které je řádně vyčísleno (toto by zřejmě nebyl důvod pro vyloučení při zohlednění § 44 odst. 11 poslední věta ZVZ, kdy by zadavatel měl akceptovat technologicky obdobná řešení). Dále by uchazeč mohl při vysvětlení nabídky konstatovat, že se jedná o položku oceněnou částkou 0 Kč, což nemusí být automaticky důvod k vyřazení nabídky a vyloučení uchazeče, nebo by uchazeč mohl konstatovat, že došlo k omylu a že tuto položku za 0 Kč neposkytne a uvede částku, za kterou by ji poskytl, což by ale nebylo přípustné, neboť zákon skutečně neumožňuje doplňování nabídek, i když se jedná o marginální hodnotu).“

K tomuto výkladu uvádíme, že se jednak nejedná o případ, že položka byla označena pomlčkou (resp. „-Kč) a zároveň zadavatel neumožnil variantní řešení. Z toho důvodu by ani nemohl přijmout jiné technologické řešení, neboť by obdržel neporovnatelné nabídky. Náhrada odolného elmag zámku by znamenala úplně jiné technologické řešení, které by se promítlo nejen v části elektro, ale i v dalších částech projektu (např. konstrukce dveří, kování,…). 

Zároveň právnička konstatuje, že: „důležitý je i kontext toho, jak k vyplňování výkazu přistoupili další uchazeči – čím více chyb ve stejné položce, tím spíše lze usuzovat na netypické rozepsání položek zadavatelem, apod.)“

Při posuzování nabídek nebylo zjištěno, že by ostatní uchazeči měli s oceněním této položky jakýkoliv problém, to znamená, že tato položka nevykazovala žádné netypické rozepsání položky.

Žádný uchazeč nepoložil dotaz na jiné řešení  a ani jej v rámci své nabídky nenabídl. Pokud by zadavatel zjistil, že má uchazeč jiné řešení, tak by dotčený uchazeč musel přes zadavatele s  tímto svým řešením  seznámit všechny další uchazeče.

Nově se článek zabývá problematikou neprodloužení lhůty v případě dodatečných informací č. 6 a 8. Co se týče prodloužení lhůty pro podání nabídek v rámci dodatečných informací č. 6 ze dne 07.01.2016 a č. 8 ze dne 11.01.2016 sdělujeme následující: § 40 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“) říká: „Provede-li veřejný zadavatel úpravy zadávacích podmínek, je povinen současně přiměřeně prodloužit lhůtu pro podání žádostí o účast v zadávacím řízení nebo lhůtu pro podání nabídek, a to podle povahy provedené úpravy. V případě takové změny zadávacích podmínek, která může rozšířit okruh možných dodavatelů, prodlouží zadavatel lhůtu tak, aby od okamžiku změny činila celou původní délku lhůty pro podání žádosti o účast nebo pro podání nabídek.“

Zadavatel neprodloužil lhůtu pro podání nabídek z toho důvodu, že v případě dodatečných informací č. 6 a 8 se ani v jednom případě nejednalo o úpravu zadávacích podmínek ve smyslu § 40 odst. 3 ZVZ.

Při posuzování toho, zda se jedná o úpravu zadávacích podmínek ve smyslu § 40 odst. 3 ZVZ je nutno se zabývat tím, zda informace podstatné pro zpracování nabídkové ceny a podání nabídky byly obsaženy v zadávacích podmínkách či nikoliv a jejich uvedení mohlo mít vliv na okruh uchazečů.

V případě dodatečných informací uchazeč ve svém dotazu požadoval blíže specifikovat (než je uvedeno v technické zprávě) položky ocelových předoken a doplnit detaily těchto prvků (viz profil zadavatele https://www.tenderarena.cz/profil/zakazka/detailDokumentu.jsf?idDokumentu=413355&id=35815), přičemž zadavatel na tento dotaz reagoval v samotném textu dodatečných informací č. 6 následovně: „Zámečnický prvek je dostatečně zdokumentován na v. č. A18, v souboru detailů SD 01 a v TZ str. 28-30. Okna se budou z vnější strany mýt pomocí plošin MP15 (MP20). Zámečnický výrobek byl konzultován s technickým konzultantem kovových fasád.“ Vzhledem k odpovědi je jasné, že tento dotaz a odpověď na něj není možné posoudit jako úpravu zadávacích podmínek, která by měla vliv na okruh možných uchazečů.

Ani v případě dodatečných informací č. 8 se nejednalo o úpravu zadávacích podmínek dle § 40 odst. 3 ZVZ , neboť jak je uvedeno v samotném textu dodatečných informací č. 8 v odpovědi na dotaz č. 1 (viz profil zadavatele https://www.tenderarena.cz/profil/zakazka/detailVerzeDokumentu.jsf?id=35815&idDokumentu=414402&idVerze=433990), využil zadavatel toho, že v čl. 9 se předem připravil na tuto možnost a uvedl zde, že „Dojde-li k nesouladu mezi soupisem prací, dodávek a služeb s výkazy výměr a projektovou dokumentací stavby, je pro stanovení nabídkové ceny rozhodující soupis prací s výkazy výměr.“ Dotaz uchazeče byl v tomto případě nadbytečný, neboť kdyby si přečetl zadávací dokumentaci, tak tento dotaz nemusel vůbec podávat. Rozhodně nemůže být ani tento dotaz a odpověď na něj posouzen jako úprava zadávacích podmínek, které by měly vliv na okruh možných uchazečů. 

Závěrem konstatujeme, že zadavatel v průběhu zadávacího řízení obdržel řadu dotazů, které však pramenily z toho, že rozpočtáři uchazečů vycházeli pouze z výkazu výměr a základních výkresů (1:50), ale projektovou dokumentaci neměli podrobně nastudovanou. Prodlužování lhůty pro podání nabídek nebylo v některých případech jednoznačně nutné, a zadavatel je zvolil spíše z opatrnosti.

Názor právničky Martiny Mikoláškové z Transparency International na prodloužení lhůty pro podání nabídek v případě poskytování dodatečných informací dle našeho názoru není správný. Na druhou stranu je z jejího vyjádření zřejmá snaha o objektivní posouzení případu, neboť se právnička kromě totožného názoru v případě neoceněné položky, vyjádřila rovněž kladně k práci zadavatele, potažmo hodnotící komise, neboť ji pochválila za to, že se k uchazečům chovala vstřícně, přestože mohla zadavateli doporučit vyloučit je ze zadávacího řízení již ve fázi posuzování kvalifikace, aniž by se jich dotazovala a vyžadovala doplnit další doklady a za podrobnost hodnotících protokolů, ze kterých je patrné, že se hodnotící komise snaží přistupovat k vyhodnocení zakázky zodpovědně. 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky